Dezvoltarea Neuro-Psihică la Copilul de 1 – 3 Ani
În cadrul Centrului Medical Lacteia, evaluarea neurologica și investigarea la copii este efectuata de dr. Ludmila Feghiu, medic specialist neurologie pediatrică, categorie superioară.
Elementul esenţial de dezvoltare în această perioadă este limbajul:
– în jurul vârstei de un an vocabularul trebuie să conţină cel puţin 5 cuvinte cu sens,
– la 2 ani să ajungă la aprox.100 de cuvinte şi să folosească propoziţii simple,
– şi în jurul vârstei de trei ani trebuie să conţină între 1000 şi 3000 de cuvinte şi să se poată exprima formând propoziţii complexe sau fraze.
Dacă copilul dvs. nu prezintă un vocabular suficient de bine dezvoltat, vizita la neurolog sau psihiatrul de copii este obligatorie, deoarece există o întârziere în dezvoltarea limbajului expresiv şi trebuie căutată cauza. În plus, faptul că nu vorbeşte şi nu pune întrebări care să vă solicite să îi răspundeţi, întârzie şi mai mult dezvoltarea sa pe toate planurile intelectuale. Veţi fi tentaţi să-l lăsaţi multă vreme singur cu jucăriile sale sau la televizor, căpătând o atitudine indiferentă, datorată lipsei de stimulare. Nu trebuie să aşteptaţi să împlinească trei ani, deoarece cu cât mai repede este descoperită cauza cu atât mai repede se poate face recuperarea.
Dezvoltarea motorie a copilului în această etapă se perfecţionează treptat după ce acesta merge independent. Dacă la început paşii sunt mai mici şi nesiguri, spre vârsta de doi ani devin mai mari şi mult mai stabili, ajungând să alerge cu uşurinţă, să urce scările ţinut de o mână, loveşte mingea cu piciorul, iar la trei ani poate urca scările fără sprijin, alternând picioarele, merge cu tricicleta.
Un semnal de alarmă în dezvoltarea motorie poate fi mersul pe vârfuri.
Acesta este normal în jurul vârstei de trei ani, dacă este folosit la cerere sau când copilul vrea să ajungă la obiectele greu de ajuns. Dacă este spontan şi permanent se impune un consult neurologic pentru a fi excluse cauzele patologice ale acestei atitudini.
De reţinut!
– limbajul este cel mai important instrument de comunicare şi dezvoltare a copilului, după vârsta de un an. De aceea absenţa sau întârzierea lui trebuie să vă îngrijoreze suficient de mult încât să vă adresaţi medicului neurolog sau psihiatru pentru copii. O situaţie mult mai gravă este atunci când copilul dvs. a început să vorbească şi apoi a pierdut această achiziţie până la vârsta de trei ani. În 90% din cazuri copilul care îşi pierde achiziţia limbajului este diagnosticat cu autism infantil.
– copilul prea cuminte, care nu vă solicită, care stă mult timp singur, care preferă jocurile solitare, care nu este dornic să se joace cu cei de vârsta lui, care nu răspunde atunci când este strigat pe nume, nu arată cu degetul spre obiectele pe care le doreşte, merge pe vârfuri, se roteşte, îşi flutură mâinile într-un mod repetat, îşi acoperă urechile cu mâinile atunci când îl deranjează un zgomot puternic, trebuie obligatoriu dus la psihiatrul pentru copii.
– când dezvoltarea copilului este întârziată, trebuie începută urgent terapia de recuperare; cu cât trece timpul cu atât ea devine mai puţin eficientă. Fricile pe care le experimentează copilul în această perioadă sunt generate de situaţii greu de înţeles la vârsta lui, motiv pentru care atitudinea
calmă, răbdătoare şi înţelegătoare a părintelui poate ajuta la diminuarea lor.
– încurajarea, lăudarea şi întărirea comportamentelor pozitive constituie un suport binevenit pentru a dezvolta încrederea şi stima de sine a copilului.